Wildenburg er i forsommeren 2022 kommet med en helt ny serie af prisbillige el-ladcykler, som erstatter den gamle Classic-serie. Vi har set nærmere på ligheder og forskelle på den populære danske ladcykel.
Wildenburgs el-ladcykler er gennem de seneste par år blevet et af de foretrukne mærker på markedet – ikke mindst, når det handler om budgetvenlige ladcykler, der skal bruges til de korte ture i byen i hverdagen. For nyligt har producenten lanceret den nye Nordic-serie, som er en opgradering af den tidligere Classic-serie. Den nye ladcykel-serie er stadigvæk efter traditionelt hollandsk forbillede, så opbygningen er kasseformet. Wildenburg Nordic er produceret i samarbejde med en stor cykelproducent i Tyskland, så der skulle altså være styr på både kvalitet og æstetik.
Wildenburg Nordic-serien består af fire forskellige modeller, som er bygget over den samme grundmodel. De fire nye ladcykler hedder Nordic, Nordic Plus, Fronter og Dog. Førstnævnte er den billigste, og leveres uden styrdæmpere. Nordic Plus har styrdæmpere og koster 1.000 kroner mere end Nordic. Fronter og Dog er begge konfigureret som Nordic Plus, og har begge to frontlåge. Forskellen er, at Fronter har en klapbænk, så der altså er plads til fire siddende børn. Dog er en decideret hundemodel, hvor der kun er monteret én bænk – til gengæld er der hundekrog og tæppe med til vovsen! Men hvordan adskiller Wildenburg Nordic sig så fra den tidligere model og ikke mindst andre billige ladcykler på markedet? Vi har fundet fem væsentlige forskelle:
1: Anti-tilt (og styrdæmpning)
En rigtig, rigtig vigtig ting for køreegenskaberne på en ladcykel, er anti-tilt-funktionen. I praksis betyder det egentligt bare, at bagstellet hælder lidt til siden, når man drejer, men det gør en verden til forskel for sikkerheden. Man føler ikke, at man er ved at miste kontrollen i hele tiden, fordi vejens hældning bliver kompenseret af anti-tilt-funktionen. Kombineret med styrdæmpningen (på de tre dyreste modeller), som er to store, solide fjedre, monteret under cyklen, har du en langt bedre kontrol over cyklen. Det er funktioner, der aldrig ses på cykler i denne prisklasse, og virkeligt en genial opgradering.
2: Pulverlakeret aluminiumsstel
Det matsorte, kraftige aluminiumsstel har en perfekt længde, der er med til både at give dig tilpas meget plads, selv når du drejer styrbøjlen, og stabilitet i kørslen. Stellet er også med til at give den optimale balance på en ellers tung cykeltype, hvor man på mange billigere cykler ofte føler, at man mister kontrollen over sin cykel. Dette er perfekt afstemt og balanceret på denne Wildenburg Nordic. Pulverlakeringen i den moderne og praktiske matsorte farve gør med til at gøre stellet rustfrit.
3: Farvedisplay
Som noget ret unikt på en så billig el-ladcykel, er Wildenburg Nordic udstyret med farvedisplay på styret. Styremodulet – som det også kaldes – giver masser af relevant information, og er en intuitiv videreudvikling af den traditionelle cykelcomputer. Ved hjælp af fjernkontrollen på styret angiver du selv, hvilken køretilstand, du vil køre i; ECO, City eller Sport – ligesom du kan vælge mellem hele syv hjælpeniveauer, hvoraf den ene er Auto.
4: Automatisk LED-lys og bremse-/parkeringslys
De nye Wildenburg ladcykler er naturligvis udstyret med lovpligtige reflekser hele vejen rundt om cyklen, ligesom der også er refleksstriber i dækkene. Der er integreret for- og baglys på cyklen – alt sammen LED – men det geniale er, at det automatisk tænder, når det bliver mørkt! Der sidder nemlig en lille fintfølende sensor på cyklen, som registrerer dette. Du kan også manuelt tænde for lyset, hvis du vil. Når man bruger et af bremsegrebene, aktiveres baglyset også – ligesom det gør, hvis du benytter en af parkeringsbremserne.
5: Forstærket batteri og motor
På den tidligere model sad der en motor, der ydede 40Nm. Denne er også blevet forstærket på de nye Wildenburg Nordic, så man ikke behøver at køre i så højt et hjælpeniveau, og dermed ikke bruger så meget strøm. En opladning holder derfor længere, og sandsynligheden for, at du løber tør for strøm på turen, er derfor væsentligt mindre. Selve batterier er også på 10Ah mod tidligere kun 9Ah, og samtidigt er cellerne øjensynligt af bedre kvalitet. Det er også bedre beskyttet, da det ligesom på langt dyrere cykler er placeret under den ene bænk i ladkassen. Herfra kan det også lades op via en strømindgang bag på ladkassen.
Comments